FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/04/2016

Kostnad för lagfart

Vad kostar lagfartsansökan? Och hur går man tillväga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Kostnaden för ansökan om lagfart är för närvarande 825kr och du finner blankett på Lantmäteriets hemsida; https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Ansok-om-lagfart-eller-inskrivning-av-tomtratt/ .

Ansökan ska därefter skickas in till inskrivningsmyndigheten, dvs. för närvarande är det Lantmäteriet som är inskrivningsmyndigheten, för registrering inom 3 månader från förvärv!

Behöver du hjälp med att fylla i blanketten rekommenderar jag att du mejlar oss på info@lawline.se

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare