Kränkande fotografering

Hej,

Mina frågor:

Har min granne rätt att filma mig utan att jag samtycker? Hemma hos mig? på min trädgård? I min dörröppning? Hur har han i så fall rätt att använda filmerna? Kan han t ex publicera dem på nätet? eller visa dem för andra? Finns det något sätt jag kan tvinga honom att radera filmerna om mig? eller finns det något jag kan göra som kan hindra honom att visa/ använda dem?

Bakgrund:

Min granne och jag kommer inte alltid överens. Vi bor i radhus. Han påstår nu att han har filmat mig och filmar "sådana som mig". Jag vet inte riktigt vad han menar med detta men det känns obehagligt att bli filmad och särskilt i mitt eget hem. Jag och mina barn uppfattade honom som hotfull när han igår sa detta. Vad / hur mycket har han filmat undrar jag? Och vad tänker han använda det till? Jag vet t ex att han är väldigt aktiv på sociala medier. Nu är han dessutom sedan någon månad ordförande i vår bostadsrättsförening och har ju en position där han kan driva frågor och åsikter.

med vänlig hälsning

Lena

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din granne i hemlighet har filmat dig i din bostad har han begått kränkande fotografering. Gärningen kan leda till böter eller fängelse i högst två år (brottsbalken 4:6a). En åklagare väljer dock vanligtvis bara att väcka åtal om det finns tillräckligt med bevisning för det. Endast ord mot ord anses normalt inte vara tillräckligt.

_________________________________________________________________________________________________

Du är välkommen att återkomma på min mail anna.hovstadius@lawline.se om du anser att situationen fortfarande är oklar.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare