Kränkande SMS

Hej! Jag har under en tid fått obehagliga och kränkande sms från ett nummer jag inte känner till. Nu har även personen i fråga börjat skicka till min sambo! Personen i fråga förstör mitt förhållande och vägrar ge sig när jag ber denna sluta att sms:a. Vad ska jag göra? Med vänlig hälsning, Frida

Lawline svarar

Hej,

att skicka kränkande sms är brottsligt och ses som förolämpning eller möjligtvis ofredande.

Förolämpning är det då personen som skickar sms:en kränker en annan person och sms:en är ägnade att såra mottagaren, 5 kap. 3 § brottsbalken, se här.

Ofredande är ett aningen värre brott och således krävs det att omständigheterna är värre. Det som kan göra skillnad då är bland annat under hur lång tidsperiod som sms:en kommit, hur ofta de kommit och hur kränkande de varit. För att det ska ses som ofredande måste personen även veta om att den gör fel, vilket bör vara uppfyllt i denna situation. 4 kap. 7 § brottsbalken, se här.

Samma gäller angående sms:en till din sambo med undantaget av om kränkningarna fortfarande handlar om dig och inte är riktade till din sambo. Då ses det istället som förtal, detta då personen lämnar uppgifter som är ägnade att utsätta dig för andras missaktning, 5 kap. 1 § brottsbalken, se här.

Du bör således polisanmäla detta.

MVH

Zinar BudakRådgivare