Krav på att revisor är medlem i ideell förening

Måste en revisor vara medlem i den idiella förening som hen ska vara revisor i?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget krav på att revisorn är medlem i den ideella förening som hen ska vara revisor i.

Revisorn får vara medlem i föreningen men det är inget krav. För att undvika att en jävssituation uppstår så kan det vara att föredra att revisorn inte är medlem i föreningen.

Revisorn får dock inte vara styrelseledamot, styrelsesuppleant eller gift,sambo eller nära släkt med någon i styrelsen.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare