FrågaKÖPRÄTTÖvrigt02/05/2016

Krav på betalning vid obeställt köp

Hej,

Jag har fått hem en vara som jag har inte beställt och det finns ingen returport.

Det har kommit med en faktura som säger att jag ska betala 1193 kr till dem fast har ej beställt något.

Jag är 16 år gammal och har tittat på internet att detta företag (Alektum Group AB) har också skickad till andra obeställda varor. Jag är omyndig och enligt lagen kan jag inte handla via nätet med faktura. Frågan är: hur gick detta till? Vad ska jag göra?

Vill inte hålla mycket med det och vill inte heller förlora min tid. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hur detta har gått till är svårt att svara på. Det Du bör göra är att ta kontakt med bolaget och bestämt hävda att Du inte har gjort någon beställning och att det skett ett misstag. I sådant fall finns inget giltigt avtal er emellan och företaget har inget egentligt anspråk på att Du ska betala. Så kallad negativ avtalsbindning där man anses bunden av ett köp som man inte beställt om man inte hör av sig till bolaget är inte förenligt med svensk rätt. Vidare är det precis som du säger så att du som 16-åring inte kan handla på kredit. Företaget har alltså inte rätt att kräva dig på betalning.

Skulle inte butiken rätta sig efter dina krav rekommenderar jag att vända dig till allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Hoppas att Du har fått svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare