Krav på skriftlig föreskrift om att gåva till barn inte är förskott på arv

Hej. Om en förälder ger bort en summa pengar till ett av sina barn, kan man då i gåvobrevet skriva att detta inte är att betrakta som förskott på arv, och på detta sätt gå runt huvudregeln om förskott på arv till bröstarvingar? Behövs ett gåvobrev för att det ska betraktas som förskott av arv?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du har helt rätt i att huvudregeln vid gåvor till bröstarvingar är att det ses som förskott på arv och att det går att bryta den genom en föreskrift om att gåvan inte ska ses som förskott på arv (ärvdabalken 6 kap 1 §). Föreskriften ska vara skriftlig och det är då lämpligt att skriva in den i ett gåvobrev.

Jag tolkar din andra delfråga som att det eventuellt går att komma runt huvudregeln om förskott på arv genom att inte skriva ett gåvobrev utan bara ge gåvan till barnet. Det är inte möjligt, utan gåvan kommer ses som förskott på arv oavsett om det finns ett gåvobrev eller inte. Enda sättet att undvika att gåvan ses som förskott på arv är genom föreskriften jag beskrivit ovan.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare