Kräva den som rekommenderat köp på ersättning vid säljares avtalsbrott

Hej jag fick en mailadress och skypeadress av min granne som sa att han visste vart de säljer billiga elektroniksaker och att han hade köpt av dessa personer och att han fått det han beställt och betalt för. Eftersom jag inte hade anledning att tvivla på vad han sa så tog jag kontakt med de personer som jag fått adresser till och beställde varor för 2041kr samt transferavgift på 250kr totalt 2291kr. Efter några veckor så kollade jag med western union om mina pengar som jag hade skickat tagits ut av mottagaren och det hade de gjort samma dag som jag skickade de. Kan jag stämma min granne och kräva mina pengar tillbaka av honom ?I Augusti i år så sa jag till honom att jag vill ha mina pengar tillbaka men han menar att det inte är hans fel att jag inte fick några saker trots att jag betalt.De adresser jag fick av honom fanns ej tillgängliga på nätet för allmänheten så jag hade aldrig fått tag i dom annars.

Mvh Matz

Lawline svarar

Hej

Tack för att Du vänder Dig till Lawline!

I vissa fall av dröjsmål i leverans av vara har en köpare rätt att mot säljaren kräva fullgörelse, prisavdrag eller hävning av köpet (jfr. 22 § köplagen samt 10 § konsumentköplagen). Detta förhållande är enbart mellan köparen och säljaren eftersom det är dessa två parter som åtagit sig avtalsförpliktelser. Vid ett eventuellt avtalsbrott kan ena parten endast rikta sina krav mot den andra avtalsparten. En person som föreslår en affär mellan två andra kan som regel inte bli skyldig om någon av avtalsparterna begår avtalsbrott. Antagandet görs att du inte har betalat till din granne, utan till säljaren. I förevarande fall hänvisade din granne till vissa personer och rekommenderade dessa för dig, oavsett detta är det emellertid i slutändan ditt val att ingå avtal med dessa personer och betala i förskott för varor. Din granne är i detta avtalsförhållande att betrakta som utomstående och eftersom han inte är avtalspart så har han heller inga skyldigheter gentemot dig, du kan således inte med framgång stämma och kräva tillbaka pengarna från honom.

Hoppas Du fick svar på Din fråga!

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare