Kräva ersättning pga brott när åtalets läggs ner?

Hej.

Jag blev utsatt för ett brott i somras där jag själv grep förövaren enligt Rb.24:7 Polisen lägger trots det ner förundersökningen för att förövaren är under 15 år. Jag hävdar dock ersättning för min självrisk enligt skadeståndslagens principalansvar. Jag skrev ett brev till inspektören som lade ner ärendet utan att få svar (svarar aldrig i telefon). Fick inget svar på brevet på 2 månaders så jag skrev till en högre chef på polisen men inget svar nu heller. Nu har det gått 6 månader och ingen hör av sig.

Vem vänder jag mig till nu och hur gör jag för att komma vidare?

Jag vill ha betalt för min självrisk. Det gäller ett stöldförsök på ett fordon som fick skador i samband med detta.

MVH

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Om man begår brott innan man fyllt femton år är man inte straffmyndig, det är då endast i vissa fall man utreder brottet (se 31 § lag om unga lagöverträdare).

Det du vill ha är civilrättslig ersättning, åklagaren sköter oftast detta åt målsäganden i samband med åtal. Eftersom det inte väckts något åtal i det här fallet kommer åklagaren inte att föra din talan om skadestånd. Du kan själv stämma gärningsmannen i tingsrätten och yrka ersättning för självrisken. Som du verkar ha koll på så är det föräldrar som ska ersätta skador som deras barn orsakat (se 3 kap. 5 § skadeståndslagen).

För att stämma någon i tingsrätten lämnar man in en stämningsansökan till tingsrätten i den stad där den man vill stämma bor. Mer information om hur man går tillväga för att stämma någon finns på Sveriges domstolars hemsida (se här).

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Mvh,

Rebecca AxelssonRådgivare