Kräva ut arvslott efter den först avlidne föräldern

Min far är avliden o bouppteckning skall snart göras. Mor lever och vi är fyra syskon, inga särkullbarn. Mina föräldrar har sagt till mig att de skall ge äldsta sonen som är boende på gården ett skogsskifte på 100 hektar samt ett hus som har en skuld på 220.000 kr. Men detta hans inte göras då min far avled. Min undran är om jag som barn kan nu vid bouppteckning kräva ut Min arvslott då? jag vet att efter mors död finns inte den summan kvar då hon givit bort det till brodern.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 3 kap. 1 § Ärvdabalken har en efterlevande make rätt att ärva före gemensamma barn. Detta innebär att du inte kan begära ut din arvslott, såvida det inte finns något testamente som säger något annat. När din mor sedan försvinner kan du angripa handlingar hon vidtagit. Exempelvis skulle 3 kap. 3 § Ärvdabalken möjligtvis kunna bli tillämplig, där det stadgas att man kan angripa gåvor som den efterlevande maken ger bort och som orsakat väsentlig minskning av egendomen. I dagsläget har du dock efterarvsrätt.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare