Krävande av skuld

Vi har haft hantverkare hemma hos oss som förstört en sak. De har skriftligt erkänt detta och tagit på sig betalningsansvaret. Jag och min sambo ersatte det som var trasigt men kunde inte betala med deras (hantverkarnas) faktureringssuppgifter så vi betalade med vårt kort i samråd med hantverkarna som (igen skriftligen) lovade att ersätta oss. Nu har det dock blivit problem med denna ersättning, vi har skickat kopia på kvittot till företaget och får ständigt löften om återbetalning men veckorna går. Det är svårt att få tag i hantverkarna, och de skyller på varandra. Vad kan vi göra?

Ska vi kontakta kronofogden? En jurist? Hur ser våra möjligheter ut att vinna ett sånt här fall där vi har ganska omfattande skriftliga bevis på att de orsakat skadan och att de tar på sig ansvar för betalning/ersättning.

Vi vill lämna ett uselt omdöme om dem (de är ganska nya och har en pampig hemsida) pga att de trasslat och gjort många fler saker fel, men vi är också rädda att aldrig se skymten av pengarna vi la ut om vi gör det. Vad har vi för möjligheter? Det rör sig om ca 5000 kronor. Kanske en struntsumma men det känns dåligt att bara ge upp. Vi har ju blivit lovade och vi har fått utstå mycket trassel i anslutning till den förstörda saken.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

I och med att ni har skriftlig bevisning av skulden (d.v.s. ert krav på ersättning mot företaget) utgör eran fordran en s.k. ostridig fordran. Det är alltså ostridigt om att fordran/skulden existerar och är giltig. Om företaget vägrar att frivilligt betala finns ingen annan väg än att gå till kronofogden, vilket både är billigare och snabbare än att gå till allmän domstol (allmänt känt som att "stämma" någon). 5000 kr är betydligt mer än vad det skulle kosta att på rättslig väg kräva ut pengarna, varför ni inte ska släppa detta!

Förenklat fungerar detta på följande sätt:

Ni ansöker om ett s.k. betalningsföreläggande hos kronofogden. Här kan företaget 3 alternativ. Antingen bestrider de skulden (Vilket skulle innebära att ni måste gå till tingsrätten för att fastställa att skulden existerar. Med tanke på eran bevisning skulle detta vara ett dumt beslut och eventuella kostnader får förloraren stå för). Eller så betalar de (då måste ni snabbt dra tillbaka eran ansökan). Eller så bestrider de inte skulden (vilket innebär att kronfogden meddelar ett s.k. utslag, vilket ni kan använda för att kräva pengarna genom t.ex. utmätning).

Slutsats

Jag kan inte med säkerhet uttala mig i frågan men ni borde ha en god chans att få betalt. Innan ni går till kronofogden kan det vara smart att "hota" företaget med att ni kommer gå till kronofogden. Detta eftersom en ansöka om betalningsföreläggande vanligtvis är förenat med en s.k. betalningsanmärkning hos företaget (vilket givetvis inte ser bra ut för dem). Vägrar de fortfarande betala är det bara att tuta och köra.

På kronofogdens hemsida finns en guide till hur ni ansöker om betalningsföreläggande. Där står det även om kostnader för att ansöka om ett sådant föreläggande.

”Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se”

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare