Kräver ett fast schema månadslön?

Hej!

Jag har en tjej som är fast anställd hos mig. Hon avlönas per timme (inte månadslön). Hennes schema ser likadant ut vecka för vecka.

Min anställda säger att hon inte får ha samma schema, vecka för vecka, om hon är avlönad per timme. För att avlöna per timme måste schemat variera och inte ligga fast. Stämmer detta?

Mina anställda ligger som timavlönade eftersom min verksamhet är stängd ett antal dagar varje år. Jag kan därför inte avlöna månadsvis.

Tacksam för svar. Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns inga lagar som reglerar hur mycket lön en arbetsgivare ska betala sina anställda och inte heller på vilket sätt lön ska betalas ut. Sådant regleras i anställningsavtalen mellan dig som arbetsgivare och dina anställda. Om du som arbetsgivare har ett kollektivavtal kan det finnas speciella regler där, men det finns inga lagar som reglerar avlöning.

När det gäller hur schemat för den anställda får se ut finns vissa regler i 12-18 § arbetstidslagen. Dessa säger ingenting om hur lönen betalas ut. Om din anställda har ett fast schema verkar det vara helt i sin ordning med reglerna i arbetstidslagen.

Det din anställda hävdar stämmer alltså inte. Du kan fortsätta avlöna per timme och behöver inte ge ut en fast månadslön. Det här är sånt som regleras i anställningsavtalet och inte i någon lag.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare