Krävs testamente till barn då man är gift?

Kan jag som gift kvinna med en äldre make skriva testamente till förmån för min enda dotter

att ihändelse av min död före maken skall hon få ut arvet efter mig.?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga beror på om din dotter är ert gemensamma barn eller endast ditt. Ifall din make inte är far till din dotter har hon alltid rätt att få ut sin del av arvet direkt då du gått bort (3 kap 1 § ÄB). Hon kommer vid detta tillfälle att ärva all kvarlåtenskap om du inte testamenterat bort något till någon annan (2 kap 1 § ÄB). Enda möjligheten för din make att få ärva dig är ifall din dotter avstår arvet till förmån för honom. I detta fall kommer hon att få ett efterarv när din make i sin tur har gått bort (3 kap 9 § ÄB). Ifall din make inte är pappa till din dotter behöver du alltså inte testamentera till din dotter för att hon ska få ut arvet direkt.

Ifall din make däremot är far till din dotter ser läget annorlunda ut. Även om det testamenterar bort din kvarlåtenskap till förmån för er dotter kommer arvet att gå till din make. Han får fri förfoganderätt över denna egendom vilket innebär att han fritt kan konsumera den men inte testamentera bort den till någon annan. När din make sedan går bort ärver din dotter efter dig, hon får ett efterarv. När detta har delats ut kommer hon även att ärva från din make/hennes pappa. Det finns vissa skyddsregler för de så kallade efterarvingarna, det vill säga din dotter. Förutom att han inte får testamentera bort din egendom får han till exempel inte skänka bort hur mycket pengar som helst. Regler om makes efterarv och skyddsreglerna hittar du i 3 kap ÄktB.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare