Kreditupplysning och arbetsgivare

Hej!

Jag undrar om det är okej att arbetsgivaren tar kreditupplysning på en? Och även att arbetsgivaren väljer att inte anställa en pga att man har skulder? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Svaret på din fråga tar avsteg kreditupplysningslagen (1973:1173). Datainspektionen har på sin hemsida lämnat vägledning som besvarar din första fråga ifall en arbetsgivare får ta kreditupplysning på dig eller inte. Här antar jag att du åsyftar en personupplysning och inte en företagsupplysning. För att man ska få genomföra en kreditupplysning krävs det ett legitimt behov. Ett av de exempel som datainspektionen nämner är ju ifall "en arbetsgivare tänker anställa dig i en högre position som dessutom innebär ett ekonomiskt ansvar, till exempel som bolagets ekonomichef." (se deras vägledning här). Jag vet inte vad för typ av anställning som du sökte men det kan vara värt att undersöka huruvida de hade ett legitimt intresse eller inte.

Din andra fråga är huruvida en arbetsgivare får välja att inte anställa dig eftersom du har skulder. Utgångspunkten är att en arbetsgivare får helt fritt välja själv vem denne vill anställa. Däremot får inget nekande ske med diskriminerande grund, ex kön, etnicitet, sexuell läggning etc.

I ditt fall verkar det inte som att någon diskriminering har skett och således verkar det som att arbetsgivaren inte har brutit mot någon regel när denne inte anställde dig eftersom utgångspunkten är att arbetsgivaren är fri att anställa vem denne vill.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se eller boka tid med någon av våra jurister.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare