Kroppsvisitation omyndig

Hej!

Jag undrar vilka lagar som gäller kroppsvisitering som under 18? Har man samma skyldigheter som en myndig då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag kommer svara på vad som gäller avseende kroppsvisitation på omyndig.

Kroppsvisitation
Kroppsvisitation är ett så kallat tvångsmedel som regleras i 28 kap rättegångsbalken (RB). Med kroppsvisitation avses en undersökning av kläder och annat som någon bär på sig samt undersökning av väskor, paket och andra föremål som någon har med sig (28:11 3st RB). En grundläggande förutsättning för kroppsvisitation är att det finns anledning att anta att det har begåtts ett brott på vilket fängelse kan följa, vilket innebär att fängelse ingår i straffskalan för brottet ifråga.

Unga lagöverträdare
Din fråga gäller personer under 18 år och för dessa gäller lagen med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare. Enligt 36§ får kroppsvisitation företas enligt bestämmelserna i 23 och 28 kap RB om någon är misstänkt för att ha begått ett brott före femton års ålder och om det finns särskilda skäl. Det finns inga särregleringar gällande kroppsvisitation för den som är under 18 men över 15 år och då gäller rättegångsbalkens bestämmelser.

Värt att framhålla är att proportionalitetsprincipen alltid ska tillämpas vid användning av tvångsmedel. Proportionalitetsprincipen innebär att ingreppet ifråga om art, styrka, räckvidd och varaktighet står i rimlig proportion till det önskade målet. Tvångsmedel får alltså tillgripas bara om skälen som talar för åtgärden uppväger det intrång eller men som åtgärden innebär.

Sammanfattningsvis: Tvångsmedel som kroppsvisitation får tillämpas mot den som är omyndig enligt rättegångsbalkens bestämmelser. Det krävs då att det finns anledning att anta att personen har begått ett brott på vilket fängelse kan följa. Om personen som är föremål för kroppsvisitation är under 15 år ska kroppsvisitationen tillämpas med stor restriktivitet. En misstanke om allvarligare brottslighet eller en brottslighet av större omfattning bör i allmänhet föreligga.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att återkomma!

Vänligen,

Beatrice RälgRådgivare