Kvarlåtenskap avliden sambo med en bröstarvinge

Mannen avliden var sambo. Inga gemensamma barn. Mannen efterlämnar 1 dotter.

En summa pengar i kontanter hittades. Sambon säger att de tillhörde mannen.

Skall dessa pengar tas upp vid bouppteckning?

Blir det då ngn skatt?

Dottern ärver väl dessa?

Eller kan dottern "bara" ta hand om dessa (är väl olagligt eller bara samvete)

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Det stämmer att om dessa pengar tillhörde den avlidne mannen så ska de tas upp i bouppteckningen tillsammans med all annan kvarlåtenskap han ägde. Om han inte efterlämnat något testamente kommer hans dotter att ärva hela hans kvarlåtenskap eftersom hon är så kallad bröstarvinge efter honom. Alltså ärver hon även pengarna om de verkligen var hans och tas upp i bouppteckningen. I Sverige finns inte längre någon arvsskatt, alltså ska ingen skatt betalas för dessa pengar om hans dotter ärver dem.

Jag kan även påminna om att om sambon vill ha en bodelning där all samboegendom fördelas, måste detta påkallas av den efterlevande sambon senast när bouppteckningen förrättas.

Hoppas detta gav svar på dina frågor.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare