kvinnofridskränkning

Hej, jag har blivit anklagad för att ha slagit min flickvän vid olika tillfällen, hon försöker framställa mig som svartsjuk, och anklagat mig att ha slagit henne, under månaderna vi har varit ihop, när vi tjafsar hon blir hysterisk och gapar och skriker, då en kväll polisen kom in för att grannar hade hört en gapande skrikande kvinna, nu är jag misstänkt för kvinnofridskränkning, jag är oskyldig och vill ej bli dömd, Hon har blivit undersökt av läkare och hon har vid flera gånger tagit självmord,då var det innan vi träffades. Min fråga är om åtal väcks? och vid eventuellt rättegång , blir jag fälld då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Kvinnofridskränkning är ett brott som regleras i brottsbalken (1962:700) (BrB). Av 4 kap 4a § BrB framgår att förutsättningarna för att dömas för fridskränkning är att antingen utöva olaga tvång eller bryta mot ett kontaktförbud mot en närstående eller tidigare närstående person. Gärningarna ska även utgöra led i en upprepad kränkning av personens integritet och gärningarna ska ha varit ägnade att allvarligt skada personens självkänsla. Om gärningarna begåtts av en man mot en kvinna som han är eller har varit gift med eller som han bor eller har bott tillsammans med under äktenskapsliknande förhållanden, ska han i stället dömas för grov kvinnofridskränkning.

Det som måste styrkas för att dömas för fridskränkning är alltså att det funnits upprepade kränkningar av din flickväns integritet och skada för hennes självkänsla. Om ni levt under äktenskapsliknande förhållanden, d.v.s. om ni haft ett samboförhållande, kan du istället dömas för kvinnofridskränkning.

Det är väldigt svårt att säga om du blir fälld eller inte men det som krävs är att åklagaren kan styrka att du gjort dig skyldig till brottet. Läkarintyg och vittnesmål från grannar är bevis som rätten får ta ställning till vid en eventuell rättegång, d.v.s. om åtal väcks.

Vänligen,

Sedja Abed AliRådgivare