Lagligt att spela in samtal?

Hejsan!

Jag undrar om det är lagligt att spela in samtal som sker i någon annans bostad, utan att den som bor där vet något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Huvudregeln gällande inspelning av samtal är att det är olagligt, såvida samtliga parter som spelas in är omedvetna om handlingen. Det framgår av 4 kap 9a § i Brottsbalken (BrB) och är ett brott som kallas för olovlig avlyssning. Om du själv deltar i det samtal som du spelar in kan brottet ej aktualiseras eftersom det är tillåtet att spela in samtal som man själv deltar i. Det finns inga krav på att man måste upplysa den andra samtalsparten om att samtalet spelas in. Du kan också spela in samtal i andras lägenheter utan att den som äger lägenheten eller bor där vet om handlingen, såvida du själv deltar i det inspelade samtalet.

Sammanfattningsvis kan du spela in samtal varstans så länge du själv deltar i det samtal du spelar in. Om du däremot spelar in andras samtal som är omedvetna om inspelningen och där du själv inte deltar är det ett brott enligt 4 kap 9a § i BrB. Då kan man dömas till böter eller fängelse i högst två år.

Hoppas jag kunde bringa klarhet i din fråga och om du har någon ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Med Vänliga Hälsningar,

Josefin LindRådgivare