Laglott enligt testamente

Hej! I mina föräldrars testamente står det att jag har rätt till min laglott och resterande kvarlåtenskap tillfaller min bror. Innebär det att jag ärver 25% från arvslotten och min bror 75%? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Du har som bröstarvinge alltid rätt till din laglott när dina föräldrar avlider, och detta föreskrivs i ärvdabalken (1958:637) (ÄB), 7 kap. 1 §, se här. Eftersom det i dina föräldrars testamente står att du har rätt till din laglott behöver du inte påkalla jämkning av testamentet för att utfå din laglott, eftersom testamentet i detta fall inte kränker din laglott. Om testamentet hade varit skrivet på ett sätt som gjort att du inte kan få ut hela din laglott ur kvarlåtenskapen, hade du behövt påkalla jämkning av testamentet för att få ut denna inom 6 månader från det att du tog del av testamentet efter någon av dina föräldrars bortgång (tänkte bara nämna detta för din vetskap).

Laglotten är halva arvslotten. Din arvslott i detta fall är halva kvarlåtenskapen efter dina föräldrar då ni är två bröstarvingar. Detta innebär följaktligen att din laglott är, precis som du skriver, en fjärdedel och alltså 25 %. Resterande tillfaller då din bror eftersom testamentet är skrivet på det sättet.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare