Laglott för bröstarvingar

Jag har två barn. Om jag dör innan de blir myndiga vill jag inte att deras mamma (min exfru) får tag i pengarna. På något sätt vill jag skydda pengarna, så att barnen får tillgång till dem när de är myndiga. Går detta att göra på något sätt? Kanske genom en stiftelse? Om jag testamenterar allt till en stiftelse (vars enda syfte är att betala ut pengar till barnen) kan man då undvika att laglotten betalas ut så att mamman får tag i pengarna?

Kort sagt: finns det något sätt att göra så att inte exfrun får tag i pengarna?

Tack på förhand

/ Björn

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt kan inte allt borttestamenteras vid sin bortgång, utan bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott, vilket framgår av 7 kap. 1 § Ärvabalken, se här https://lagen.nu/1958:637. Som bröstarvinge är huvudregeln att man ärver sina föräldrar och är man flera syskon delar man lika, vilket framgår av samma lag, 2 kap 1 §. Så som huvudregel ska alltså dina barn dela lika på ditt arv.

Detta medför att du kan testamentera bort 50% till valfritt ändamål, vilket skulle kunna vara en person som enligt dina instruktioner håller denna summa tills barnen uppnår myndig ålder, eller stiftelser m.fl. Resterande 50% delar barnen lika på (dvs. 25% var av den totala egendomen).

Om du således går bort tillfaller dessa pengar till barnen. Modern är dock vårdnadshavare till barnen vilket medför att hon förvaltar pengarna fram tills barnen blir myndiga. Det är dock fortfarande pengar för barnens ändamål, varför pengarna ska användas i syftet för dem.

Om du testamenterar bort allt, så kan arvtagarna, dvs dina barn, påkalla jämkning mot testamentet vilket framgår av 7 kap. 3 § ÄB. Med tanke på att din ex-hustru är dina barns moder och för deras talan innan de uppnår myndig ålder, är det möjligt att hon väcker sådan talan å deras vägnar och därmed kan barnen få rätt till sin laglott trots testamente. Som tidigare nämnt, kan hon därmed då också förfoga över pengarna.

Hoppas du fått svar på din fråga och tveka inte att återkomma om du har fler frågor!

Malin DijnérRådgivare