Laglott för syskon?

Antar att jag förklarade ärendet otydligt.Min moster avled nyligen. Hon hade tre syskon .Två är i livet,tredje syskonet var min mamma,som avled för flera år sedan. Min moster var änka ,utan barn. Det är alltså två syskon och jag och min bror som går in som arvingar. Nu har det dykt upp ett testamente med enbart min morbror som arvtagare. Vid testamente,faller då arvslott,laglott bort när det gäller syskons arv?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Paragrafen som definierar rätt till laglott återfinns i Ärvdabalken 7 kap. 1 §. Ursprungligen har din mosters tre syskon alla rätt till var sin del av arvet, vilket blir deras arvslott. Du och din bror skulle fått dela på er mammas arvslott. Det är endast bröstarvingar (barn) som har rätt till laglott, laglotten utgörs av halva arvslotten.

Men eftersom det finns ett testamente kommer din morbror att ärva allt, förutsatt att testamentet är korrekt upprättat, eftersom det inte finns någon bröstarvinge som har rätt till laglott.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare