Lagstiftningsförslag mot Lexbase?

Hej

Jag undrar om Lexbase kommer att stängas ner, jag har nämligen läst att regeringen vill ändra om laget och att det med största sannolikhet kommer också att hända. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Riksdagen har haft en utredning om vissa integritetslagstiftningsändringar, där Lexbase nämns. De anger inte Lexbase som specifik orsak till utredningen men nämner ofta sajten och hänvisar bl.a. till den samhällsdebatt som följt sajten som en orsak till intresset för att stärka integriteten (SOU 2015:65).

Det är givetvis bara spekulationer från min sida huruvida detta är troligt att resultera i lagstiftning och huruvida denna lagstiftning verkligen kommer kunna hindra Lexbase men just denna utredning resulterade inte i någon lagändring som påverkade Lexbase. Det är inte omöjligt att detta sker i framtiden men är alltså inget som kan sägas definitivt just nu. Observera dock att vi på Lawline inte har journalistisk expertis och att det kan finnas information som säger annat.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare