FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt12/05/2017

Lågt skadestånd

Hej. Min dotter har blivit påkörd av en bil. Vi är inte nöjda med Trafikförsäkringsbolag föreslog om ersättning för sveda och värk. De slarvade från början med vår arrende och summan är för liten. Kan vi ta emot de pengar från trafikförsäkringsbolag och stämma förararen för skadestånd? Det står i polisrapporten att det var hans fel att min dotter har blivit påkörd. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Först och främst vill jag beklaga olyckan och jag hoppas din dotter mår bra efter omständigheterna.

Det är svårt att ge exakta råd utan att se själva försäkringsavtalet, så svaren som står här under är något generella.

Angående er fråga gäller följande

Ni kan inte ta emot pengarna från ert försäkringsbolag och sedan stämma bilföraren för samma sak. Anledningen till detta är försäkringsbolaget ”tar över” rätten att stämma bilföraren på beloppet de betalat ut till er, detta framgår av 7 kap. 9 § försäkringsavtalslagen.

Dock, finns det möjlighet att stämma bilföraren på det överstigande beloppet. Detta omfattas inte av försäkringsbolagets regressrätt, om det inte är specifikt angivet i era försäkringsvillkor att de ska ta över hela talan och eventuellt betala ut den överskjutande delen till er.

Exempelvis:

(1) Ni anser att din dotter har rätt till 110 kronor i skadestånd.

(2) Försäkringsbolaget betalar ut 50 kronor till er.

(3) Ni kan då stämma bilföraren på 60 kronor, medan försäkringsbolaget stämmer bilföraren för att få tillbaka de 50 kronor de betalat ut till er.

Anser ni försäkringsbeloppet är för lågt finns även en möjlighet att väcka talan mot själva försäkringsbolaget för att de brustit i sina skyldigheter.

Vad bör ni göra

När det kommer till skadeersättningar går domstolarna som huvudregel på de belopp som är fastställda av trafikskadenämnden. Detta brukar också försäkringsbolagen göra. Beloppet ni erbjudits bör därför vara understigande vad som kan utläsas därur för att ni ska ha framgång med en eventuell stämningsansökan.

Ni kan läsa mer om vilka belopp som är aktuella på https://www.trafikskadenamnden.se/Tabeller/.

Om ni hittar stöd i tabellerna för att din dotter ska ha rätt till högre skadestånd än hon erbjudits kan ni komma i kontakt med våra jurister på www.lawline.se/boka om ni vill gå vidare med ärendet.

Hoppas ni fått lite klarhet i er fråga!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare