Lån på fastighet

Hej ! Min son äger tio procent av en lägenhet. han har inga lån. Nu vill han köpa resterande 90%. Får han enl kontantinsatsreglerna låna 85% av köpesumman (för de 90 procenten) eller är det 85% av lägenhetens marknadsvärde han får låna till?

Mvh

//Lennart

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Man utgår här alltid ifrån bostadens marknadsvärde. Din son får alltså låna upp till 85% av bostadens marknadsvärde. De 10% han redan äger kan han alltså "tillgodoräkna" sig. Tänk dock på att detta är ett minimumkrav som lagen ställer upp. Bankerna kan ha högre krav än så. De har utöver 85% kravet en skyldighet att bedöma din sons betalningsförmåga mm och kan därför ha skyldighet att ställa upp ett högre krav än 85 % kravet. De kan även ha interna riktlinjer som anger att de ska ha en högre täckningsgrad än 85%.

Men sammanfattningsvis så är det 85% av marknadsvärdet som lagen ställer som minimikrav.

Hoppas det var svar nog på din fråga!

Vänliga hälsningar

Eric BrinckRådgivare