Låna ut pengar till barn för att köpa ut sambo samt förskott på arv

Hej!

Min dotter och hennes sambo skall separera, de har ett hus tillsammans som de äger hälften vardera. Min fråga är om jag och min man kan tillföra den del som sambon skall ha så att dottern tar över det helt. Vi vill därefter upprätta ett internt avtal som gäller den summa som dottern fått låna för att på så vis göra det rättvist eftersom vi har en dotter till och arvsmässigt vill vi självklart att det skall vara rättvist. Vad bör vi tänka på?

De har lån på ca 3 500 000 och huset är värderat till ca 5 000 000. Min dotter har en lön på ca 31 000 och jag undrar om hon "får" eller kan stå som ensamägare, det är ju en annan fråga, men om inte, hur kan vi göra då och vad innebär det ekonomiskt, lagfarter och skatter? Med anledning att de har barn och att det är bostadsbrist vore det klokt att bo kvar, det är dessutom svårt att hitta bostäder, men det är en tanke tills allt har bedarrat, dessutom önskar sambon flytta till en lägenhet och vill inte bo i huset. Huset går ju alltid att sälja och har ett attraktivt läge. Behöver veta om det ens är möjligt, sedan får de själva bestämma om de vill.

MVH

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar dina frågor på följande sätt:

1. Kan du och din man låna ut pengar till dottern så att hon kan köpa ut sin sambo?

2. Hur ska man göra för att era döttrar ska få en rättvis fördelning av er förmögenhet med tanke på att de kommer att ärva er och att det här lånet ges endast till ena dottern?

3. Kan dottern lagligt sett stå som ensam ägare till huset?

Svar på fråga 1

Du och din man kan låna ut pengar till dottern så att hon kan köpa ut sin sambo. Ett förslag är att upprätta ett skuldebrev för detta.

Svar på fråga 2

Eftersom det är en stor summa ni ska låna ut, kommer det att räknas som förskott på arv enligt lag (6:1 ÄB). Lagen ser alltså till att arvet blir rättvist fördelat. Om ni går bort innan er dotter har hunnit betala tillbaka skulden innebär detta att hennes kvarstående skuld vid er bortgång räknas av från hennes arv om det finns tillräckligt mycket kvarlåtenskap för att kunna avräkna detta. Hon kommer därmed ha en skuld till dödsboet, alternativt till systern om kvarlåtenskapen inte räcker till.

Ni behöver med andra ord inte göra något för att se till att lånet räknas som förskott på arv (6:1 ÄB).

Svar på fråga 3

Det bör inte finnas några hinder i lagen för att dottern ska kunna få stå som ensam ägare till huset. Man kan ha lagfart helt själv. Hon måste söka lagfart för den delen hon ska köpa av sin sambo inom tre månader efter det att köpeavtalet mellan henne och hennes före detta sambo har upprättats (20:2 JB).

Så länge hon kan ta över lånet från sambon och köpa ut honom bör det alltså inte vara några problem. Att köpa ut honom kan hon lösa med lånet från er. Att ta över bolånet däremot beror på vad långivaren anser om detta. I lagen finns det däremot inget hinder mot att hon får ta över bolånet.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att ställa fler frågor om du har några!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare