Låtar som är inspirerade av litterära verk

Jag är en musiker som håller på med ett projekt där jag konverterar en författares verk till musik.

Jag undrar om jag behöver licens då det enda jag använder från böckerna är en sammanfattning för respektive bok.

Sammanfattat går jag in på Wikipedia, letar upp engelska sammanfattningar för respektive bok., skriver om texten till en liknande historia med andra ord (alltså 100% INSPIRERAD från boken där inga karaktärer nämns som till exempel "Darth Vader" utan bara ord som vardagligt används och sedan sjunger texterna.

Behöver jag licens för detta om jag vill publicera detta kommersiellt utan att nämna var inspirationen kommer ifrån?

Lawline svarar

Hej!

Regler om upphovsrätt finner du här. Huvudregeln är att koncept eller idéer i sig inte är skyddade av upphovsrätt, utan det är enbart det sättet de uttrycks som skyddas (dvs. de formuleringar som en författare skrivit, under förutsättning att de har s.k. verkshöjd, dvs. att de är tillräckligt originella). I och med att du skriver din egen låttext med egna formuleringar, oavsett om idéerna är baserade från någon annans verk, skapar du ett litterärt verk med egen upphovsrätt (om din låttext uppnår verkshöjd) som är helt fristående från verken du baserar texten på.

Det är således helt okej att göra det du anger, utan tillåtelse från någon.

Lawline RådgivareRådgivare