FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/03/2017

Lawline besvarar inte skoluppgifter

Anders äger ett åkeri med tio lastbilschaufförer anställda. Samtliga är med i Transportarbetareförbundet och Anders har kollektivavtal med den fackföreningen. Latisia, Peter och Anna lämnar 2009 Transportarbetareförbundet och blir istället medlemmar av SAC (en syndikalistisk fackförening). De tre arbetstagarna kämpar hårt för att få övriga sju att också lämna Transport. Anna är särskilt aktiv. Hon sitter med i lokalföreningens styrelse och är mycket kritisk mot de etablerade fackföreningarnas undfallande attityd mot arbetsgivarna. Jonas är fackombud (och facklig förtroendeman). Hans starka försvar för Transport har övertygat de andra chaufförerna om att de bör stanna i denna fackförening. Anna och Jonas avskyr varandra. De säger elaka saker till varandra så fort de kommer åt. Stämningen på arbetsplatsen har blivit allt sämre. Anders har försökt få båda två att "skaka hand" och komma överens om att behandla varandra med respekt. Men han har inte haft någon framgång med detta. Anders vill nu ge båda arbetstagarna en varning. Om de inte kan bli bättre på att komma överens kan det bli nödvändigt att säga upp den ene eller eventuellt båda.

Är Anders förhandlingsskyldig avseende detta beslut?

Vid årets lokala löneförhandlingar får alla anställda 800 kronor i löneökning utom Anna som får 600 kronor. Är Anders förhandlingsskyldig avseende det beslutet och kan den lägre lönehöjningen vara en föreningsrättskränkning?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag måste dock tyvärr meddela att vi på Lawline har som policy att inte besvara skoluppgifter.

Mitt tips är att du läser bestämmelserna i MBL. :) Lycka till!

Vänligen,

Beatrice RälgRådgivare