FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt06/12/2016

Lawline hanterar ej amerikansk rätt

Hej! om man är dömd för skadegörelse, är det ett problem eller ett skäl till att neka än inträde till usa,(turist)

Mitt brott begicks när jag var 15 och blev dömd när jag var 17.

Har även varit i irak 2012, Så fick avslag på min ESTA ansökan.

fyllde även i formuläret där jag skrev att jag blivit dömd för (damage to property)

och att jag besökt irak. Fick ett direkt avslag.

Men kommer skadegörelsen och att jag varit där i irak hindra mig för all framtid? eller är det något annat jag bör ansöka om? b2 visum har jag läst lite om men är inte helt säker.

min pappa är från irak och min mamma svensk,

Född och uppväxt här.

Inget annat än svenskt medborgarskap.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Då Lawline endast hanterar svensk rätt kan vi på Lawline dessvärre inte svara på frågan om du kommer att komma in i USA trots att du tidigare blivit dömd för skadegörelse och att du besökt Irak. Jag rekommenderar dig därför att kontakta en jurist/juristbyrå som är specialiserad på amerikansk rätt.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare