Lawline svarar inte på lektionsuppgifter

Henning och Kristin som har varit gifta i 25 år har nu bestämt sig för att skiljas. De ansöker om äktenskapsskillnad och bodelning ska förrättas. I boet finns följande tillgångar: Kristin har en fastighet som hon ärvt av sin mormor, värderad till 1.000.000 kr. På sitt bankkonto har hon 250.000 kr. Hon har även en aktieportfölj som sedan hon köpte aktierna för 50.000 kr har stigit i värde till 90.000 kr. Kristin har inga skulder. Henning i sin tur har också en fastighet, nämligen den söta sommarstugan vid insjön Bolmen. Den har han fått som gåva med villkor enskild egendom. Stugan har ett taxeringsvärde om 100.000 kr men är värderad av mäklare Frans G. Bengtsson till 225.000 kr. Vidare har han sin ögonsten, en knallröd Ford Mustang som ingen annan än han själv får köra. Värdet på den uppskattas till 70.000 kr. Han har dessutom ”en samling” veteranbilar som tillsammans värderas till 160.000 kr. Henning som studerade länge vid Lunds Tekniska Högskola (LTH) har studieskulder på 380.000 kr. Hjälp Henning och Kristin att förrätta bodelning.

Lawline svarar

Hej!

Lawline har som policy att inte svara på lektionsuppgifter. Ett litet tips kan vara att leta i Äktenskapsbalk (1987:230) och Ärvdabalk (1958:637).

Jag hoppas att tipset kan hjälpa och att du kommer fram till ett svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare