Livförsäkring till förmån för söner istället för make

Min frus syster bor på ett hjärnskador boende och har en livförsäkring, hon är fortfarande gift hennes make bor på annan ort med en ny kvinna sedan många år.

Kan min frus syster testamentera sin livförsäkring till deras gemensamma söner

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor om livförsäkringar vid dödsfall regleras i försäkringsavtalslagen. Det finns ingenting där som tvingar din frus syster att skriva sin man som förmånstagare för livförsäkringen, utan hon kan fritt välja vem som ska få utfallande belopp. Detta gör ni via det bolag din frus syster tecknat livförsäkringen på.

Om det är så att en förmånstagare är insatt i en livförsäkring så är huvudregeln att det belopp som utfaller inte ska ingå i kvarlåtenskapen när din frus syster dör, utan direkt ska tilldelas förmånstagaren (14 kap. 7 § Försäkringsavtalslagen). Det finns dock ett undantag i 17 kap. 7 § 2 st., där det sägs att om man har gjort ett förmånsförordnande, och en fördelning i enlighet med förordnandet skulle leda till ett resultat som är oskäligt för make eller bröstarvingar, så kan förordnandet jämkas så att försäkringen inte enbart tillfaller den som står som förmånstagare.

Finns det ingen förmånstagare så ingår livförsäkringen i delningen av kvarlåtenskapen precis som vilken egendom som helst, och det innebär att livförsäkringen kommer att tillfalla maken (3 kap. 1 § Ärvdabalken) och att sönerna kommer att få en rätt till efter arv på denna del (3 kap. 2 § Ärvdabalken).

Sammanfattningsvis så ska din frus syster alltså inte skriva ett testamente till förmån för sönerna, utan sätta dem som förmånstagare på livförsäkringen hos försäkringsbolaget. Annars ingår livförsäkringen i delningen (och tillfaller således din frus systers make).

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare