FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/11/2016

Lönefordran - en enkel fordran?

Hej! Är en fordran på lön enkel eller löpande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid fordringar som uppkommit utan ett fysiskt skuldebrev, tillämpar vi som huvudregel reglerna om enkelt skuldebrev analogt. Detta betyder i sig att fordran blir en enkel fordran.

För att den ska ha en karaktär av ett löpande skuldebrev krävs att det fysiska skuldebrevet är utställt som ett innehavarskuldebrev, orderskuldebrev eller ett in blanco-skuldebrev. Som huvudregel förekommer inte detta vid lönefordringar arbetstagare har på sin arbetsgivare, utan det är då en så kallad enkel fordran.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare