FrågaEKONOMIÖvrigt29/06/2017

Löpande ränta på CSN-skuld

Vad innebär med löpande ränta?

Är det ett givet belopp i ränta som ska betalas under ett år?

Eller är det så eftersom jag betalar av på mitt CSN-lån varje månad att räntan borde bli lägre för varje månad som går?

Frågade CSN och fick bara som svar att räntan är löpande och satt av regeringen.

Vänliga hälsningar

Malin

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Att en ränta är löpande innebär att din skuld under hela tiden den existerar ökar med en viss procentsats. Har du en skuld på 10 000 och en räntesats på 1% per år, kommer skuldens storlek efter ett år att vara 10 100 kronor.

Räntan på ditt CSN-lån löper således under hela den tid du fortfarande har en skuld att betala av. Hur stor ränta som läggs på ditt lån bestäms mycket riktigt av regeringen och kan således variera från år till år. För 2017 är räntesatsen 0,34%. Detta innebär att om du till exempel har 100 000 kronor i skuld till CSN, kommer skulden efter ett år att vara 100 340 kronor, förutsatt att du inte betalar av något under året som går.

Eftersom du hela tiden betalar av på ditt lån minskar stadigt din kvarstående skuld. Procentsatsen som räntan utgör förändras inte i sig, men eftersom den totala skulden minskar med varje avbetalning kommer den värdemässiga ökningen av skulden som räntan innebär att minska den med.

Hoppas svaret har gett klarhet i din fråga!

Vänligen

Erica LeufstedtRådgivare