Löpande skuldebrevs giltighet

Skuldebrev;

Gäller det att löpande skuldebrev måste, för att kunna göras gällande som korrekt fordran, uppvisas I original där det klart framgår, av handlingen, att rätt ägare till fordran är ingivaren. M.a.o att handlingen som uppvisas har notringar om vem som är ägare till fordran (rätt överlåten)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Löpande skuldebrev regleras i 2 kap SkbrL. Skillnaden mellan just löpande skuldebrev och enkla, är att den som innehar ett löpande skuldebrev presumeras vara den rättmätige ägaren. Löpande skuldebrev är avsedda för att omsättas, det vill säga att de är skapade för att kunna överlåtas fritt till nya personer. Rätten att utkräva den prestation som det löpande skuldebrevet innehåller är knutet till innehavet av detta dokument.

Men! Man skiljer på innehavarskuldebrev, och skuldebrev som är ställt till "viss man eller order", se 2:1 SkbrL.

Om det är ett skuldebrev som är ställt till viss man eller order, följer enligt 2:13 2 st SkbrL, precis som du säger, att det det måste finnas en sammanhängande kedja av överlåtelser nedskrivna på skuldebrevet, dvs att man kan följa överlåtelsen. Den första innehavaren måste då skriva vem hen överlåter det till, så att senare ägare kan se vilka som förfogat över skuldebrevet. Detta betyder att för att kunna kräva in fordran, måste man således kunna styrka att man finns med i denna "sammanhängande kedja".

Hoppas du fick svar på din fråga, hälsningar

Johanna BarfoedRådgivare