FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet10/07/2017

Lösa ut delägare i samägd fastighet

Hej!

Jag och min fru äger en fastighet med 75% ägarandel.

Vi står som ägare, sedan vi köpte ut en delägare för ett antal år sedan.

Nu hör det till saken att våra 3 barn står som delägare med 25%

tillsammans, sen före övertagandet.

Nu funderar vi på att sälja huset p.g.a ekonomiska skäl.

Måste vi ha de tre barnens godkännande vid en ev, försäljning

eller kan vi sälja utan deras godkännande, och betala ut de25%

som blir över till dem / alltså 8.3% ggr3?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler gällande samägd egendom finns i lagen om samäganderätt (SamägL), se här.

Eftersom lagen är dispositiv (ej tvingande), så gäller den endast om ni inte avtalat om annat. Enligt 2 § i SamägL så krävs det i regel enighet mellan delägarna för att förfoga över, i det här fallet, fastigheten. Det finns dock undantag i 6 § där det står att om ni inte kan komma överens om fastigheten ska säljas eller inte så går det att ansöka om att fastigheten ska säljas på offentlig auktion. Så om ni inte kan komma överens om ni ska sälja fastigheten eller inte så kan 6 § eventuellt användas för att få den såld på offentlig auktion. Ska den säljas på offentlig auktion krävs det enligt 9 § kan rätten bestämma om ett minimipris.

För att sammanfatta: Det vore lättast om ni fick era barns godkännande då det eventuellt skulle kunna leda till en offentlig auktion av fastigheten annars. Men eftersom ni äger en så pass stor majoritet i fastigheten borde ni kunna sälja fastigheten utan problem; dock bör delägarna underrättas om det. Det kan vara viktigt att poängtera att barnen har rätt till sin andel vid försäljning hur som helst. De kan dock välja att avstå den om de vill.

Jag hoppas att jag lyckats besvara era frågor.

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare