FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet29/12/2015

Lösöre till en fastighet som skänkts borta som gåva

Min sambo fick en jordbruksfastighet i gåva av sin far och sambons bror fick en större pengagåva istället. Kort efter gåvorna gick fadern bort. Sambons mor har bott kvar på fastigheten i ett annat hus (även det min sambons). Nu efter svärmors bortgång så kräver brodern hälften av allt lösöre som finns på gården? Har han rätt till detta? Eller fick sambon det tillsammans med fastigheten?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
I detta fall beror det på vad som ingått i själva gåvan. Om det bara är fastigheten som ingår så räknas jorden samt det som hör till fastigheten som fastighetstillbehör. Alltså det tillbehör till fastigheten som räknas som fast egendom enligt lag, se 2 kapitlet i jordabalken (https://lagen.nu/1970:994).
Så om det bara är fastigheten som ingår i gåvan så kommer det som räknas som lösöre troligtvis inte ingå i själva gåvan utan det kommer att ingå i arvet till din sambo och hans bror (samt andra arvingar om sådana finns).

Om det däremot stod i gåvan att lösöret som finns på fastigheten även ska ingå i gåvan så bör din sambo även fått detta.

Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare