FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/05/2017

Lotteri och minderårig

Hej! Begår jag ett brott om jag tar emot pengar av en minderårig person och sedan via mitt egna spelkonto hos ett spelbolag placerar ett spel åt denna person?

Det skulle i så fall gå till så här:

1. Minderårig för över pengar till mitt bankkonto

2. Jag lägger in pengarna från mitt egna bankkonto till mitt spelkonto hos ett spelbolag

3. jag placerat ett spel med pengarna

4. Jag tar ut pengarna + den eventuella vinsten (förutsatt att spelet går in) och betalar tillbaka pengarna till den minderåriga.

Min EGNA tolkning är att det inte bör vara olagligt. Givetvis moraliskt fel men det som egentligen sker om man bryter ner det riktigt rejält är ju att jag tar emot pengar av en person som råkar vara minderårig. När pengarna lämnat dennes konto så är det väl jag som ansvarar för vad som sker med pengarna då det tekniskt sett är mina pengar då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tyvärr skulle jag tolka även det som problematiskt då det inte skulle vara särskilt svårt att bevisa att du spelat åt den minderåriga om någon fick åtkomst till era bankhändelser. Enligt 35 § Lotterilagen så får inte någon under 18 år delta i lotteri, och eftersom lagarna utformas efter ett visst ändamål så går det emot det ändamålet om den underåriga genom dig ändå kan spela.

Min tolkning är att om transaktionen blir utredd så kommer det inte vara svårt att bevisa att du spelade åt den minderåriga, något som jag inte uttryckligen ser reglerat i Lotterilagen men ändå kan skapa problem för dig. Utöver det rent rättsliga kan spelsidor ha villkor som reglerar spel åt minderåriga som innebär att vinsten förloras om du skulle vinna.

Hoppas att jag besvarat din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare