Lysa in med ficklampa i annans fönster

Hej!

Får man med ficklampa lysa in i annans fönster (egnahem).

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din Juridiska fråga!

Det beteende du beskriver - att lysa in med ficklampa i annans hem kan eventuellt vara att anse som ofredande. Brottet finns föreskrivet i brottsbalkens 4 kap. §7, det hittar du https://lagen.nu/1962:700.

Paragrafen behandlar ” stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan”. Jag menar att lysa in i någons fönster eventuellt kan omfattas av ”annat hänsynslöst beteende”.

Utöver det att brottet ska omfattas inom paragrafen för att personens ska kunna ådömas straff krävs också att den misstänkte gärningsmannen begår handlingen med uppsåt att ofreda annan. Det vill säga att personen har för avsikt att ofreda i och med dennes handling.

Om detta är ett återkommande problem för Er är min rekommendation att Du anmäler detta till Polisen. Det kan Du göra här, https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Gor-en-anmalan/.

Hoppas du känner att din fråga är besvarad!

Vänligen,
Alfred BrandtRådgivare