Makars arvsrätt

Hej,

Min far avled i höstas och min mor är kvar i livet. Jag är enda barn och undrar över det här med laglott. Kan jag innan båda mina föräldrar har gått ur tiden få ut något ekonomiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt Ärvdabalken 3:1 ärver den efterlevande maken all kvarlåtenskap. Med andra ord betyder det att om den ena maken dör ärver den andre maken allt, såvida den avlidne inte har några särkullbarn eftersom dessa har rätt att få ut sin arvslott direkt. Således kommer du inte att få ärva efter din far eftersom din mor enligt lagen kommer att ärva efter sin make.

Undantag från lagregeln råder om det finns ett testamente som anger annat men om din far inte efterlämnat något testamente kommer du inte få ta del av kvarlåtenskapen just nu eftersom den tillfaller din mor. När din mor sedan avlider kommer du att få ut dina arvslotter efter både din mor och far och all kvarlåtenskap kommer att tillfalla dig eftersom du är enda barnet.

Hoppas att ovan angivet svar var till din hjälp!

Vänligen,

Josefin LindRådgivare