Makas rätt till arv när det finns särkullbarn

En bekant är orolig vad som händer med henne om mannen dör. Mannen har tidigare varit gift och de hade en dotter och hustrun avled. Mannen satt kvar i orubbat bo (i en villa) och dottern fick då troligen inget arv. Mannen har sedan gift om sig med vår bekant och de har inga barn. Hon undrar nu om dottern kan kräva arv först efter sin mor och sedan efter sin far om mannen dör först. Hur stor del av arvet blir då kvar till vår bekant.

Lawline svarar

Hej tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!
Dottern har rätt till efterarv efter sin mamma eftersom hon inte fått något arv när mamman dog, alltså har hon rätt att ärva en andel av det pappan har kvar i det orubbade boet, denna andel ska motsvara det hon skulle ärvt från sin mamma. Hon har även rätt till arv efter sin pappa om han dör. I detta fall kommer hon nu att räknas som särkullbarn eftersom hon bara är barn till en av de nu gifta makarna.

Om mannen dör så kommer det troligtvis att ske en bodelning mellan er bekanta och mannen. Dotterns del som hon ska ärva efter sin mamma kommer att räknas bort innan bodelningen sker enligt lag(https://lagen.nu/1958:637#K3P6S1).

Sedan har er bekanta rätt till den del hon får ut i bodelningen. Den del som tillhör mannen efter bodelning kommer att tillfalla mannens dödsbo, i detta fall är det bara hans dotter som är den arvinge som har närmast rätt till arv, eftersom hon är ett särkullbarn. Alltså kommer hon att ärva hela sin pappas del. Detta enligt lag (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1).

Så er bekanta kommer alltså inte att ärva från sin make men hon kommer att få den del hon har rätt till efter en bodelning. Detta går dock att ändra på till en viss del genom att skriva ett testamente för att skydda den efterlevande maken.
Om de vill utforma ett testamente och behöver hjälp med detta kan de boka tid hos en erfaren jurist. De kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare