Makes arvsrätt

Hej. Hur gör vi om vi vill sitta i (rubbat bo). Vi har inga gemensamma barn. Vi är gifta sedan 2003.

Vi har pratat länge om att skriva ett avtal mellan oss att vi ska sitta kvar i huset efter någons frånfälle.

Jag vet inte vad det behöver stå i dokumentet. Hur lång tid det tar innan det blir giltigt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga handlar om arv finns aktuella regler om detta i ärvdabalken (ÄB), som du hittar här.

Av din fråga förstår jag inte riktigt om ni har barn (som dock inte är gemensamma) eller om ni inte har några barn. Nedan finns därför två olika svar beroende på hur er situation ser ut.

Om ni inte har några barn:

Om ingen av er har några barn kommer efterlevande make att ärva den först avlidne, ÄB 3:1. I den situationen krävs alltså inte något dokument för att efterlevande make ska sitta i orubbat bo.

Om ni däremot har särkullsbarn (dvs. barn som inte är gemensamma):

Särkullsbarnen har enligt lag rätt att direkt få ut sitt arv, det innebär tex. om ni har varsitt särkullsbarn så har barnet enligt lag rätt att direkt ärva sin förälder, ÄB 3:1. Dock finns ett undantag till detta i de fall den så kallade basbeloppsregeln blir aktuell, regeln innebär att efterlevande make har rätt att få tillgångar motsvarande ett värde av fyra prisbasbelopp då man summerar den del man får i bodelning samt eventuellt arv. Fyra prisbasbelopp 2016 uppgår till 177200:- och regeln gäller så långt det är möjligt, alltså så länge tillgångarna räcker, ÄB 3:1.

Om ni har särkullsbarn kan ni skriva ett testamente för att efterlevande make ska ärva, dock kan särkullsbarnen välja att kräva sin laglott, vilken de trots testamente har rätt att ärva direkt, laglotten utgörs dock endast av hälften av det särkullsbarnen annars skulle ha rätt till varför efterlevande make i så fall skulle ärva hälften av kvarlåtenskapen. För att särkullsbarnen ska få ut sin laglott krävs dock att de begär jämkning av testamentet och är alltså inget som sker automatiskt, ÄB 7:3.

Vidare kan särkullsbarnen välja att göra ett så kallat arvsavstående till förmån för efterlevande make och särkullsbarnen får då ut arvet efter sin bortgångna förälder först då efterlevande make går bort, ÄB 3:9. Efterlevande make ärver i fall av arvsavstående med fri förfoganderätt vilket innebär att man är fri att förfoga över egendomen under sin livstid men att man inte har rätt att testamentera bort arvet i sin tur, efterlevande make får inte heller ge bort detta i gåva,ÄB 3:3.

Du kan få hjälp att skriva ett juridiskt korrekt testamente via vår avtalstjänst som du hittar här.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare