Makes och särkullbarns rätt till arv samt allmänt om arvsordning

Hej!

När min man och jag gifte oss skrevs ett äktenskapsförord på allt vi äger.Vi har inga gemensamma barn, men min man har tre barn sedan tidigare. Mina närmaste släktingar är en ingift moster och kusiner.

1. Om jag dör före min man: Ärver han allt efter mig om det inte skrivits testamente?

2. Om min man dör först: Ärver hans barn allt och jag ingenting?

3. Om min man har dött - vem ärver mig när även jag dör? Hans barn? Allmänna arvsfonden?

"Fundersam"

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag besvarar dina frågor i den ordning du ställt dem.

1. Om du dör före din man ärver han allt efter dig ifall du inte skrivit något testamente. Enligt 3 kap 1 § ÄB ärver den efterlevande maken all kvarlåtenskap efter den avlidne. Eftersom du endast har en ingift moster och kusiner som närmaste arvingar är det heller ingen som har rätt till efterarv efter dig då din make sedan dör enligt lagen. Allt kommer alltså tillfalla din make med full äganderätt om du går bort först, om du som sagt inte testamenterar bort något.

2. Om din man dör först kommer hans barn att ärva all hans kvarlåtenskap direkt, om han inte testamenterat bort något (2 kap 1 § ÄB och 3 kap 1 § ÄB). Detta beror på att han har särkullbarn och dessa alltid har rätt att få ut sin andel direkt. Även om han skulle testamentera allt till dig har hans barn alltid rätt till sin så kallade laglott, vilket är hälften av all hans egendom (som de får dela på).

Din mans barn kan välja att enligt 3 kap 9 § ÄB avstå sin del av arvet till förmån för dig. Detta innebär att du ärver kvarlåtenskapen efter din make och att hans barn sedan får rätt till efterarv då du sedan går bort. Detta kan till exempel barnen välja att göra för att du skulle kunna bo kvar i bostaden under din livstid men är alltså helt frivilligt för dem. Som huvudregel har de fortfarande rätt att få ut sin del av arvet direkt efter hans död.

Även om barnen skulle ta ut hela sin arvslott direkt har du alltid rätt att få behålla en summa på 4 prisbasbelopp, ca 180 000 kr idag (3 kap 1 § 2 st ÄB). Man ska då se vad du fått för värde ur bodelningen och hur mycket enskild egendom du har. Ifall detta värde understiger 180 000 kr har du rätt att få täckning ur din mans kvarlåtenskap så att du kommer upp i denna summa. Det du får här har hans barn sedan rätt till efterarv för då du går bort.

3. Om din man har dött och hans barn inte har rätt till något efterarv efter honom går hela din kvarlåtenskap till allmänna arvsfonden. Hans barn skulle kunna ha rätt till efterarv på grund av avstående av arvet enligt 3 kap 9 § eller att du fått täckning för fyra prisbasbelopp enligt 3 kap 1 § 2 st ÄB som jag redogjorde för ovan. Om så är fallet får de först ut detta efterarv ur din kvarlåtenskap, sedan går resten av det som finns kvar till allmänna arvsfonden.

En ingift moster och kusiner har inte legal arvsrätt (se 2 kap 3 § och 2 kap 4 § ÄB). Eftersom du inte har några släktingar med arvsrätt i livet innebär detta att din kvarlåtenskap går till allmänna arvsfonden (5 kap 1 § ÄB). Vill du att egendomen ska gå till någon särskild bör du alltså upprätta ett testamente om detta. Behöver du hjälp med detta rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare