Makes rätt till framtida arv

Hej

Jag och min fru skall skiljas och har en fråga angående ett testamente som hennes mamma har skrivit.

I testamentet står det så här:

Jag har till min son xxxxxx fortlöpande lånat ut pengar motsvarande xxxxxx jag bedömer att xxxx har små möljigheter att åtebetala detta belopp.

Vid mitt framtida fråntillfälle skall min utestående fodran på min son xxxxx tillskiftas denne.

Min övriga bröstarving (min fru) skall erhålla egendom motsvarande det belopp som min son xxxxx har fätt.

Öveskjutande skall sedan fördelas 1/2 mellan dessa.

Har jag rätt till pengarna som hennes mamma skriver vid en bodelning mellan min fru och mig.

Hennes mamma lever ännu.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att din frus mamma ännu är vid liv rör det sig om ett framtida arv, alltså egendom som ännu inte tillfallit din fru. I en bodelning ska giftorättsgods ingå och enligt 7 kap 1§ Äktenskapsbalken ska makes egendom anses vara giftorättsgods såvida det inte är enskild egendom. Framtida arv räknas inte som giftorättsgods, då egendomen ännu inte tillfallit din fru, och ingår därför inte heller i er bouppteckning. Med andra ord, du har inte rätt till del av din frus framtida arv.

Hoppas att du fått svar på din fråga och hör gärna av dig till Lawline igen om du har ytterligare frågor.

Lawline RådgivareRådgivare