Makes särkullbarns arvsrätt

Hej! Jag gifte mig i april. Jag har två barn tillsammans med en annan man, ett barn bor hemma och ett barn har flyttat hemifrån. Jag, min man och mitt ena barn bor i en villa jag äger till 100%. Min man har ett barn som bor hos sin mamma. När vi gifte oss skrev vi ett äktenskapsförord där all egendom som var respektive skulle förbli så vid ev skilsmässa/dödsfall?! Nu går jag och funderar på om min mans barn kan ärva mig? Det vill jag absolut inte! Gör hans barn det? Kan jag förhindra det genom att skriva testament? Om jag inte kan förhindra det - hur gör jag så att det barnet får minsta möjliga?! Eller har jag räddat det genom det redan skrivna äktenskapsförordet?!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Så som du beskriver din familjesituation så kan aldrig din makes barn ärva dig. Det som eventuellt kan bli aktuellt är att din man genom en bodelning erhåller en del av din egendom som sedan hans barn ärver. Detta scenario är dock till viss del förhindrat genom att ni skrivit ett äktenskapsförord som reglerar ägandet i den egendom ni ägde innan ni ingick äktenskapet. Det av din egendom som din makes barn kan få rätt till är således det du eller ni införskaffar efter ingånget äktenskap. Detta kan avhjälpas om man skriver ett nytt äktenskapsförord som inte är begränsat till att gälla egendom som fanns före äktenskapets ingång.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Robert LindströmRådgivare