FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet10/05/2015

Mäklararvode/oskäligt

Hej! Jag undrar om det inte finns någon gräns för när ett mäklararvode blir oskäligt. Har skrivit på ett avtal med mäklaren där han får 5% av försäljnings summan. Har nu pratat med en annan mäklare från samma firma men i en annan stad o han säger direkt att 2-3% är rimligt i den kommunen och i det fall jag beskriver för honom.

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du hör av dig till oss på Lawline.

En mäklares huvudsakliga uppgift är att förmedla en transaktion av en fastighet/bostadsrätt. Vad du och din mäklare kommer överens om är upp till er, det finns ingen "lag" som reglerar vad en mäklare får ta ut för ersättning, det är så att säga helt en fråga mellan dig och din mäklare. Självklart kan man beteckna ett mäklararvode som "oskäligt" och det har diskuterats huruvida det finns en "övre gräns" för mäklararvoden som då möjligtvis skulle kunna konstituera ett ogiltigt avtal mellan dig och din mäklare enligt avtalslagens allmänna bestämmelser om ogiltigt. Mig veterligen har inget sådant fall prövats av domstol och det är mycket osäkert om du skulle ha framgång med en sådan talan. Bostadsmarknaden varierar stort mellan olika delar av landet: 2-3 % i mäklararvode kan i en del av landet vara rimligt medan 5 % i en annan del kan vara det. Mitt förslag är att du diskuterar detta med din nuvarande mäklare och framför ditt missnöje så kanske ni kan komma fram till en kompromiss, mäklaren vill ju troligtvis fortsättningsvis att hens firma ska ha ett gott rykte.

Mattias VilhelmssonRådgivare