FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/08/2017

Måla om och restaurera svartbygge som inte måste rivas

Jag har ett svartbygge på gården som är anmält till kommunen anonymt. Och ärendet blev nerlagt pga preskriptionstid (10 år).

Frågan är då hur mycket av byggnaden kan jag renovera / byta ut utan att riskera följder från kommunen. Taket är dåligt samt delar av fasaden är i behov av renovering. Samt kanske fönsterbyte.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då du inte blivit tvungen att riva byggnaden på grund av brist av bygglov så ska du kunna ansöka om bygglov för att få restaurera byggnaden eftersom att bygglov krävs för att ändra vissa saker på en byggnad (se 9 kap. 2 § plan- och bygglagen https://lagen.nu/2010:900#K9P2S1).

Jag skulle då rekommendera dig att söka bygglov om du planerar på att ändra utseendet och kanske byta material på tak och väggar. Ska du enbart måla om (till samma färg som det var innan) behövs inget bygglov. Bor du i detaljplanelagt område (oftast där det bor relativt mycket människor per yta) så kan du behöva bygglov för att måla om i vissa färger.

Detta är något byggnadsnämnden i kommunen där du bor kan hjälpa dig med.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare