FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/01/2018

Mall för framtidsfullmakt för att ej glömma något formkrav

Hej. Jag är intresserad av framtidsfullmakt och har läst bankföreningens information.

Jag finner att ganska många fler parametrar infinner sig jämfört med vanlig fullmakt och testamente som jag kan skriva själv.

Var kan man hitta en förlaga/mall till juridiskt rätt skriven framtidsfullmakt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Reglerna rörande framtidsfullmakter återfinns i lag (2017:310) om framtidsfullmakter.

För att en framtidsfullmakt ska bli gällande krävs att vissa formkrav är uppfyllda. Det krävs att fullmakten är skriftlig och bevittnad av två vittnen (OBS! Vittnena får inte vara fullmaktshavare, alltså de som har rätt att företräda den som inte längre kan besluta själv), det krävs också att det av fullmakten framgår att det handlar om en framtidsfullmakt, vem eller vilka som är fullmaktshavare, vilka angelägenheter fullmakten omfattar och vilka övriga villkor som gäller (enligt 4 och 5 §§). I övriga villkor kan man exempelvis bestämma när framtidsfullmakten ska träda i kraft, om man vill att exv. en domstol ska pröva frågan. Om man uppfyller kraven i 3 och 4 §§ så börjar fullmakten annars gälla när fullmaktsgivaren befinner sig i sådan situation som beskrivs i 1 §, alltså när man pga. sjukdom eller liknande inte längre kan besluta själv.

Det krävs inget särskilt mer än detta, men i de fall du för säkerhetsskull ändå vill följa en mall följ den här länken!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare