Målsäganden biträder åtalet

Hej! Jag hör ibland målsägandebiträdet säga att målsäganden biträder åtalet. Vad menas med det exakt? Hur säger man det på vardagssvenska? Tack på för hand MVH/ Perez

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Målsäganden (den som är utsatt för ett brott) har enligt rättegångsbalkens 20 kap. 8 § en möjlighet att biträda åklagaren vid dennes åtal i tingsrätten. Målsäganden blir efter denne biträtt åtalet part i målet och kan då likt åklagaren bland annat lägga fram egen utredning och bevisning i målet och därmed få detta prövat av rätten. Som part i målet äger också målsäganden rätt att överklaga en firande dom eller något annat beslut i målet till högre rätt även om åklagaren inte väljer att göra så.

En länk till rättegångsbalken har du https://lagen.nu/1942:740#A2

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare