Målsägandes rätt till ersättning för förlorad inkomst

Hej!

Kan man som målsägande få ersättning från tingsrätten för att en rättegång drar ut på tiden?

Det hela har skötts dåligt från början och ställts in två gånger med väldigt kort varsel (flygbiljetter har köpts inför båda tillfällena eftersom den sker på annan ort, vilka då har brunnit inne).

Nu ska det bli rättegång om två veckor - 1 år och 11 månader sedan brottet begicks.

Vad har man för rättigheter? Eller får man bara gilla läget?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss!

Nej, du ska inte gilla läget utan du har rättigheter att kräva på ersättning från tingsrätten för tidspilan (se även rättsfall RH 2012:41).

Av 5§ Förordning (1982:805) om ersättning av allmänna medel till vittnen, m.m. framgår följande:

"Ersättning för tidsspillan får betalas till den som på grund av inställelsen mister inkomst eller gör annan ekonomisk förlust. Ersättningen får bestämmas till det belopp som svarar mot den faktiska förlusten, dock högst 700 kronor per dag."

Hoppas att jag har svarat på din fråga och mitt svar var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Mikhail AtayevRådgivare