FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/04/2017

Man måste inte göra en dela på hälften vid en bodelning

Hej, min man och jag ska skiljas och jag undrar en sak som har med bodelningen att göra. Jag har fått ärva 150 000 kr av min farmor (ej som enskild egendom) men som vi båda är överens om att jag ska få behålla vid bodelningen. Hur skriver vi det? Kan vi skriva att han ger sin del av arvet som gåva till mig?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln vid bodelning är att makarna ska dela hälften, men det måste man inte. Du och din man kan avtala om hur ni vill dela. Däremot finns en risk för återvinning om din man avstår från tillgångar och sedan går i personlig konkurs. För att undvika återvinning behöver ni registrera ert bodelningsavtal hos skatteverket, när det gått tre år från registrering kan tillgångarna inte längre återvinnas.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare