Marknadsföring av eget varumärke tillsammans med annat varumärke

Hej,

Jag driver ett smyckesföretag och ska börja marknadsföra oss på sociala medier.

Fråga ett är om jag får publicera vårt armband med tex en känd klockdesign på vår sida?

Fråga två är om jag även haschtagga en annan tillverkare, tex då en klockdesigner eller ett väskmärke som syns på bild med mitt armband?

Tack!

Julia

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår utav att läsa dina frågor så önskar du att publicera bilder på sociala medier innehållande dina produkter tillsammans med produkter från andra tillverkare samt nämna dessa med en haschtag.

Otillbörlig marknadsföring

Att marknadsföra egen produkt tillsammans med produkter från annat varumärke kan efter en bedömning anses som otillbörlig marknadsföring. Det råder alltså ett förbud mot att marknadsföra på ett otillbörligt sätt, se Marknadsföringslagen 4 § (här). Marknadsföringen ska istället ske enligt god marknadsföringssed, se Marknadsföringslagen 5 § (här).

Vilseledande marknadsföring

Den otillbörliga marknadsföringen kan uppstå vid olika marknadsföringssätt vilka regleras i Marknadsföringslagen. Det sätt du vill marknadsföra din produkt på kan anses som vilseledande, se Marknadsföringslagen 8 § (här). Med vilseledande marknadsföring menas att marknadsföringen påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut och är därmed otillbörlig. Förbudet mot vilseledande marknadsföring regleras i Marknadsföringslagen 10 § (här). I lagregelns andra stycke listas olika framställningar av produkten vilka ses som vilseledande och är därmed otillbörliga.

Som tidigare nämnt ska det ske en bedömning innan det kan konstateras att marknadsföringen är otillbörlig. Av den informationen som du har gett så anser jag att den önskade marknadsföringen är vilseledande på så sätt att det välkända varumärket (klockan/väskan och tillhörande haschtag) som syns bredvid dina smycken kan sannolikt påverka mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut genom att framställningen av din produkt omfattar även bl.a. andra varumärken, varunamn, kännetecken och dess rättigheter, se marknadsföringslagen 10 § andra stycket, femte strecksatsen (här).

Sammantaget behövs det en djupare bedömning om den önskade marknadsföringen skulle kunna anses som vilseledande och otillbörlig. Efter en grundläggande bedömning vill jag avråda dig från att placera dina produkter bredvid produkter av andra varumärken i direkt marknadsföringssyfte då detta kan skapa en vilseledning.

Hoppas att detta gav på din fråga! Du kan alltid vända dig till oss på Lawline igen om något skulle vara oklart!

Med vänliga hälsningar,

Anastasia MatveevaRådgivare