FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/05/2017

Måste åklagare ange exakt plats i stämningsansökan?

Hej,

Hur noga måste en åklagare vara när det gäller platsen för brottet, i detta fall en singel olycka/grovt rattfylleri.

Platsen i stämningsansökan är fel på 2km eller det har ingen betydelse?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Åklagaren ska i sin stämningsansökan ange tid och plats för den brottsliga gärningen, 45 kap 4 §, tredje punkten Rättegångsbalken. När det gäller hur exakt åklagaren måste vara i sin beskrivning varierar detta lite beroende på bl.a. vilken typ av brott det rör sig om. Åklagaren bör försöka att precisera platsen för brottet i den mån det är möjligt, men i vissa fall kan det vara svårt för åklagaren att säga en exakt plats för ett brott. Den tilltalade kan t.ex. vid grovt rattfylleri begått brottet på flera olika ställen, eftersom brottet ju begås under hela bilfärden som kan sträcka sig flera kilometer.

Skulle åklagaren upptäcka att platsen som angivits i stämningsansökan inte stämmer finns det emellertid möjlighet att justera detta vid ett senare tillfälle i enlighet med 45 kap 5 §, tredje stycket Rättegångsbalken.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Annie KarlssonRådgivare